60-urenstaking bij treinchauffeurs door conflict over verloning commerciële spooroperatoren

Een vakbond van treinchauffeurs in Duitsland heeft de langste staking in een campagne van twee maand aangekondigd.

De vakbond wil de commerciële spooroperatoren verplichten de lonen gelijk te schakelen met die van Deutsche Bahn, dat in handen van de overheid is.

Plaatselijk personenvervoer tussen kleinere steden is het meest waarschijnlijk om door de staking onderbroken te worden. De staking zou 60 uur duren, van twee uur maandagnamiddag tot twee uur donderdagochtend. De vorige stakingen van de GDL, de Vakbond van de Duitse Locomotiefbestuurders, duurden niet langer dan twee dagen.

De hoofdlijnen van Deutsche Bahn, waaronder de hogesnelheidstreinen tussen grote steden, zullen geen hinder ondervinden.

GDL heeft tot dusver een loon voor 119 uur staking uitbetaald. De vakbond is verontwaardigd dat sommige operatoren hun chauffeurs 30 procent minder betalen dan de staatsonderneming.

Vrijdag ging Deutsche Bahn akkoord met een loonsverhoging van twee procent voor 20.000 bestuurders. De commerciële operatoren stellen 6.000 bestuurders tewerk. (Belga)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content