'60.000 jobs bedreigd door strenge Brusselse geluidsnormen'

08/02/17 om 20:02 - Bijgewerkt om 20:09

Bron: Belga

De luchthavengemeenschap op Brussels Airport komt collectief in opstand tegen het uitblijven van een oplossing voor de Brusselse geluidsnormen. Dat betekent dat vakbonden en werkgevers samen actievoeren.

'60.000 jobs bedreigd door strenge Brusselse geluidsnormen'

© belga

Onder de slogan 'Let us keep our airport jobs' gaat de voltallige luchthavengemeenschap - personeel, vakbonden, werkgevers, maatschappijen en vakverenigingen - de komende weken actievoeren om beleidsmakers te sensibiliseren om een politieke oplossing te vinden voor de geluidsnormen die het Brusselse gewest vooropstelt.

"20.000 mensen verdienen dagelijks hun brood dankzij hun job op Brussels Airport. Voor iedere job op de luchthaven worden en trouwens nog eens twee bij gecreëerd op andere plaatsen. Dat maakt samen 60.000 jobs. Een getal dat je moeilijk kan bevatten, maar als die jobs verdwijnen, is dat ongeveer even veel als bijna 30 keer Caterpillar Gosselies, 10 keer Ford Genk of 4 keer Sabena", luidt het.

Zonder oplossing voor de geluidsnormen, zo waarschuwen de initiatiefnemers, zal het aantal boetes minstens vervijfvoudigen, waardoor de luchtvaartmaatschappijen naar buitenlandse luchthavens zullen trekken.

Dat is onder meer het geval voor een zestal cargomaatschappijen die vliegen met Boeing 747-toestellen die niet aan de nieuwe geluidsnormen voldoen. Het gaat onder meer om Singapore Airlines Cargo of Asiana. Van zodra de boetes van kracht worden, zullen die cargomaatschappijen vertrekken. "Lang zal dat niet duren", waarschuwt Geert Keirens, woordvoerder van het initiatief. Alleen al door het vertrek van de cargomaatschappijen zullen 3.000 banen verdwijnen.

Ook Marc Descheemaecker, de voorzitter van Brussels Airport Company, uitte al zijn ongenoegen over de strenge Brusselse geluidsnormen. "De strengere Brusselse geluidsnormen kosten onze economie 7.000 banen. Dat is drie keer de fabriek van Caterpillar in Gosselies. De houding van de Brusselse gewestregering is crimineel", aldus Descheemaecker in een interview met Trends

De lagekostenluchtvaartmaatschappij Ryanair liet dinsdag nog weten dat ze geen nieuwe routes lanceert op Brussels Airport, zolang er geen oplossing is in de discussie over de geluidsnormen. Snijden in het aanbod doet de Ierse maatschappij niet, maar in de zomer zal dat volgens topman Michael O'Leary onvermijdelijk worden.

O'Leary kwam zelf naar Brussel om de boodschap duidelijk te maken: "Als de geluidskwestie niet opgelost raakt, zou dat beschamend zijn voor Brussel". Maar het zal ook jobs kosten, waarschuwde hij. "We lanceren zes nieuwe routes vanuit Charleroi. Een aantal zou naar Zaventem gegaan zijn, maar we deden het niet door de onzekerheid over die belachelijke geluidsnormen."

De luchthaven van Zaventem is goed voor 20.000 directe en 40.000 indirecte banen.

Nieuwsbrief

Ontvang elke middag een update van het belangrijkste economische nieuws in uw mailbox!

Trends Information Services

Onze partners