400 ontslagen bij de Persgroep/Wegener

11/12/14 om 16:16 - Bijgewerkt om 16:19

Bron: Trends

Bij de Persgroep/Wegener verdwijnen 400 banen waaronder 275 rechtstreekse ontslagen het gevolg zijn van de overname van de Nederlandse Wegener door het Belgische mediabedrijf.

400 ontslagen bij de Persgroep/Wegener

De Persgroep © BELGA

Bij De Persgroep/Wegener verdwijnen in totaal 400 voltijds equivalenten, waarvan 275 het rechtstreekse gevolg zijn van de overname van het Nederlandse Wegener door het Belgische mediabedrijf De Persgroep. Dat heeft de journalistiek directeur van de nieuwe combinatie AD/regiogroep Erik van Gruijthuijsen bekendgemaakt.

Forse ingreep

Het gaat om een forse ingreep, maar tegelijk investeren we 20 miljoen euro in digitale verbeteringen, maken we een dikkere krant en bieden de lezers een magazine. We zetten alles op alles om de digitalisering te laten renderen", zegt Van Gruijthuijsen.

Op de redacties verdwijnen door de overname 93 banen, het overige deel betreft sales en marketing en ondersteunende functies.

De komende periode zal worden bekeken hoe met de boventallige functies wordt omgegaan, aldus de onderneming, die onder de naam de Persgroep Nederland verdergaat. De 275 banen die worden geschrapt, komen bovenop de al lopende reorganisaties binnen Wegener. Naar verwachting verdwijnen er meer banen bij Wegener dan bij De Persgroep.

'Investeren in kwaliteit'

Wegener is uitgever van onder meer Nederlandse regionale kranten als de Stentor, de Gelderlander, De Twentsche Courant Tubantia, het Eindhovens Dagblad, BN DeStem en PZC. Het bedrijf heeft al lange tijd last van een dalende omzet, mede als gevolg van dalende advertentie-inkomsten. Mecom, de huidige eigenaar van Wegener, leed daardoor een nettoverlies in de eerste helft van dit jaar van ruim 3 miljoen euro.

In de fusieplannen zijn in totaal 2.943 voltijdsbanen opgenomen, waarvan bijna 1.400 op de redacties. Met de samenvoeging worden elf nationale en regionale nieuwsmerken, meer dan 150 lokale weekkranten en 5 puur digitale merken gebundeld.

"Ons startpunt is investeren in de redactionele kwaliteit, want dat is het bestaansrecht van onze merken. Daarnaast moeten we kijken hoe onze nieuwsproducten slimmer kunnen aansluiten op de veranderende consumentenbehoefte", aldus Christian Van Thillo, topman van De Persgroep.

De Persgroep maakte afgelopen juni bekend Mecom, moederbedrijf van Wegener, te willen overnemen. De deal is nog onder voorbehoud van goedkeuring van concurrentiewaakhond ACM. Een besluit hierover wordt uiterlijk eind januari verwacht.

De Persgroep is in Nederland al eigenaar van de Volkskrant, AD en Trouw. Het concern haalde vorig jaar een totale omzet van ruim 900 miljoen euro. (Belga/NS)

Lees meer over:

Onze partners