4 op de 10 ondernemers stevig in de knoop met de verkeersknoop

11/02/16 om 11:44 - Bijgewerkt om 12:14

Het toenemende fileleed ligt zwaar op de maag van bijna de helft van de kmo's in Vlaanderen, blijkt uit een rondvraag van Unizo. Maar de ondernemersorganisatie stelt tegelijk enkele oplossingen voor.

4 op de 10 ondernemers stevig in de knoop met de verkeersknoop

© belga

Uit een rondvraag van ondernemersorganisatie Unizo bij 989 Vlaamse kmo's blijkt dat 4 op de 10 bedrijven zich belemmerd voelen door de toenemende files. Dat geldt vooral voor bedrijven Antwerpen en Vlaams-Brabant.

Bij de kmo's in Antwerpen heeft ruim 1 op 2 bedrijven last van de files. In Vlaams-Brabant is dat net niet de helft. Dat is minder dan in Antwerpen, maar het aandeel bedrijven dat 'veel last' ondervindt is er wel hoger met 32 procent ten opzichte van de situatie in Antwerpen (27 procent). Kmo's in West-Vlaanderen hebben volgens Unizo het minst te lijden onder het fileleed.

Maar wat betekent dat dan concreet 'last hebben van de files'?

"Door de vele files lopen bedrijven klanten mis, werknemers geraken niet tijdig op het werk, leveringen of bestellingen komen te laat aan. Files hebben een grote impact op de efficiëntie van bedrijven", verduidelijkt Unizo-topman Karel Van Eetvelt.Het fileleed blijft evenwel niet beperkt tot de kmo's. De ondernemersorganisatie verwijst in dat verband naar cijfers uit het landenrapport van de Europese Commissie, die berekende dat verkeersfiles de economie aanzienlijke schade toebrengen. Volgens het landenrapport kosten de ellenlange files onze economie jaarlijks 1 procent van het bbp. Dat stemt overeen met 4 miljard euro per jaar.

Zijn er dan geen oplossingen in zicht?

Toch wel. Unizo merkt op dat bedrijven proberen creatief met het fileleed om te gaan, door bijvoorbeeld werknemers van in de omgeving aan te werven, flexibele werktijden in te lassen, of zelfs hun locatie wijzigen. "Maar het kan niet de bedoeling zijn dat bedrijven delokaliseren omwille van een onvoldoende ontsloten weggennet. De weginfrastructuur moet de bedrijven tegemoet komen en niet andersom", luidt het.

De verkeersknoop moet dus ontward worden. Maar hoe dan?

Volgens de ondernemersorganisatie kan dat door bijvoorbeeld de Grote Ring rond Brussel te ontdubbelen, het Gewestelijk Expres Netwerk (GEN) in Brussel uit te bouwen, en snel werk te maken van de Oosterweelverbinding in Antwerpen. Daarbij kan overwogen worden om het systeem van spitsstroken verder uit te breiden, want 'die hebben een positieve impact op de files'. Ook de beslissing van de Vlaamse Overheid om bij het openbaar vervoer over te stappen van basismobiliteit naar basisbereikbaarheid kan op instemming van Unizo rekenen. (BO)

Onze partners