4 op de 10 jongeren vindt dat de bank hen anders behandelt

© Istock
Niels Saelens Redacteur Trends.be & Moneytalk.be

Veertig procent van de 20-tot 30-jarigen heeft de indruk dat banken hen niet volledig vertrouwen of hen onbekwaam achten.

De banken hebben geen voeling met de jongere generatie, volgens een studie van Ipsos in opdracht van Fintro bij 1001 jongeren. Ondanks het feit dat veel banken met speciale producten en diensten voor jongeren werken, voelen velen zich gediscrimineerd door banken.

Slechts één op de drie jongeren (34 procent) heeft de indruk dat banken begrijpen waar ze mee bezig zijn. Meer dan de helft (55 procent ) van de 20- tot 30-jarigen denkt bovendien dat de financiële instellingen hen pas interessante klanten zullen vinden eens ze ouder zijn. Sommigen (15 procent) gaan zelfs zo ver dat ze zich ouder voordoen door bijvoorbeeld hun kledij aan te passen.

Toch blijven jongeren geïnteresseerd in het financiële gebeuren. Zo gaat 44 procent van de jongeren ten rade bij hun ouders als ze met financiële vragen zitten. Daarnaast richt 43 procent zich tot de bankbediende als ze meer willen weten. 53% zoekt de antwoorden op via de website van zijn bank.

Uit het onderzoek blijkt ook dat jongeren reeds volop bezig zijn met hun pensioen. Bijna de helft van de 20- ot 30-jarigen zijn al begonnen met pensioensparen. Meer dan de helft geeft aan de komende twee jaar gewoon te willen sparen.

Om op de hoogte te blijven van het financiële gebeuren, volgt één op de drie financieel-economisch nieuws.

Om de beweringen van de jongeren aan de tand te voelen, heeft Finitro een undercover experiment uitgevoerd. Het experiment bevestigt de stellingen van de 1001 ondervraagden. Het bankmerk stuurde twee jonge acteurs op pad en liet hen éénmaal als zichzelf en éénmaal met verouderingsmake-up binnenstappen bij banken, vastgoedkantoren en autohandelaars. Uit het resulterende filmpje blijkt inderdaad dat jongeren heel anders worden aangesproken en geholpen dan ouderen. (Spaargids/NS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content