Bank bereid klanten te vergoeden voor slechte informatie

(Belga) DNB, de grootste bank van Noorwegen, zegt bereid te zijn om honderden tot zelfs duizenden spaarders te vergoeden, nadat een rechtbank heeft geoordeeld dat de instelling zijn klanten slecht heeft geïnformeerd over de risico’s van sommige producten.

“We gaan de richtlijnen volgen die in het vonnis uiteen zijn gezet”, zo liet Rune Bjerke, de directeur-generaal van DNB, via een persbericht weten. Dit kan de bank honderden miljoen kronen (tientallen miljoen euro’s) kosten, preciseert een woordvoerder. Op 22 maart had het Hooggerechtshof beslist dat DNB 230.000 kroon (bijna 31.000 euro), en daarbovenop nog intresten en gerechtskosten, moet terugbetalen aan een klant die de bank had aangeklaagd. DNB zou de klant producten hebben aangesmeerd op basis van gedeeltelijk onjuiste informatie. Daarop heeft de Noorse instantie voor klachten over financiële zaken (Finansklagenemda) aan DNB en de andere financiële instellingen gevraagd om iedere afzonderlijke klacht opnieuw te onderzoeken. Bjerke deelt nu mee dat zijn bank meteen driehonderd mensen zal schadeloos stellen die in gelijkaardige producten geïnvesteerd hadden en die een klacht hadden ingediend bij Finansklagenemda. Ook zal de bank volgens de mededeling proberen om de spaarders op te sporen die geen zaak aanhangig hebben gemaakt. Mogelijk kan het aantal betrokkenen zo oplopen tot meerdere duizenden. (JDH)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content