Autosalon – Crisis en wijziging autofiscaliteit hebben geen impact op bedrijfswagenmarkt

(Belga) De crisis en de wijzigingen in de autofiscaliteit hebben in 2012 geen merkbaar effect gehad op de markt van de bedrijfswagens. Wel werden een kwart minder nieuwe personenwagens gekocht door privépersonen en 31 procent minder door zelfstandigen en vrije beroepen. Dat heeft Febiac-voorzitter Thierry van Kan vanochtend gezegd tijdens de persdag van het autosalon van Brussel.

“België betaalt een zware prijs voor de noodzakelijke herstructureringen die de autobouwers in Europa doorvoeren, met na Renault Vilvoorde en Opel Antwerpen nu ook Ford Genk dat de deuren moet sluiten”, zegt van Kan. “En nochtans heeft, terwijl in andere Europese landen door de crisis de autoverkoop in elkaar stortte, onze markt goed weerstand geboden.” Vorig jaar werden in België ruim 485.000 nieuwe personenwagens verkocht, of 15 procent minder dan een jaar eerder. “Maar 2011 was dan ook een recordjaar”, aldus van Kan. “Door het afschaffen van de ecopremie hebben veel kopers in de laatste maanden van 2011 bovendien nog snel een geanticipeerde aankoop gedaan.” Opvallend is wel dat de markt van de bedrijfswagens vorig jaar weinig impact ondervond, en de daling van de verkoop voornamelijk voor rekening van de private autokopers was. “De bedrijfswagen blijkt een werkingsmiddel dat niet zomaar afgenomen kan worden en maakt deel uit van het verloningspakket”, aldus van Kan. Voor dit jaar verwacht Febiac een verkoop van 485.000 nieuwe personenwagens in België, of een stabiel niveau ten opzichte van vorig jaar. Ook de markt van de vrachtwagens zou stabiel blijven. (DLA)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content