Australische openbare omroep krijgt ruim baan in China

17/04/14 om 16:46 - Bijgewerkt om 16:46

Bron: Trends

(Belga) De Australische publieke omroep ABC mag in heel China via Chinese mediapartners zijn programma's verspreiden. De omroep is het eerste westerse medium dat op zo'n grote schaal toegang krijgt tot het Chinese publiek.

ABC maakte donderdag bekend dat de omroep "een historische overeenkomst heeft gesloten die een geheel nieuwe onlinesamenwerking tussen China en Australië openlegt". De overeenkomst voorziet dat ABC via Chinese partners de Australische programma's online verspreidt. Het is volgens Australische media een doorbraak die toont dat "China ongelofelijk veel van Australië accepteert". Amerikaanse ondernemingen zoals News Corporation en Google kregen dit niet voor elkaar. De BBC World Service en CNN hebben op mediagebied eerder wel wat rechten in China verworven. Maar de verspreiding van hun programma's is erg beperkt en reikt niet verder dan diplomaten en wat grote hotels. De basis voor de Australische 'invasie' vormt de overeenkomst van ABC met de Shanghai Media Group, het tweede mediumconcern van China. Die wordt officieel op 4 mei in Shanghai getekend. ABC werd in 1929 opgericht en is sinds 1932 de publieke omroep van het land. De Chinese 'deal' zal volgens The Sydney Morning Herald de regering ertoe aanzetten nog eens heel goed na te denken over plannen om te bezuinigen bij de ABC. (Belga)

Onze partners