Stijn Fockedey
Stijn Fockedey
Redacteur bij Trends
Opinie

17/01/13 om 11:25 - Bijgewerkt om 11:25

Apple wordt saai. So what?

Apple wordt een saai en gezapig bedrijf. Het heeft het 'low hanging fruit' in zijn sector geplukt, maar daar moeten we niet hysterisch over doen. Het elektronicabedrijf blijft nog zeer lang rendabel.

Apple wordt saai. So what?

© EPA

Apple wordt een saai en gezapig bedrijf. Het heeft het 'low hanging fruit' in zijn sector geplukt, maar daar moeten we niet hysterisch over doen. Het elektronicabedrijf blijft nog zeer lang rendabel.
Het sentiment over Apple is de voorbije weken compleet irrationeel geworden. De beurskoers van Apple krijgt klappen na berichten dat de fabrikant zijn bestellingen voor een aantal smartphonecomponenten heeft teruggeschroefd. Dat zou erop wijzen dat het nieuwste model, de iPhone 5, veel minder goed verkoopt dan verwacht. Bovendien kon de grote concurrent, Samsung, erg goede cijfers voorleggen voor de Galaxy SIII, de directe tegenhanger van de iPhone 5.

Dat beeld van Apple in verval strookt niet met de werkelijkheid. Wat is minder goed? In het geval van Apple betekent dat minder dan 100 procent groei. Volgende week maakt Apple zijn kwartaalresultaten bekend waar de kerstperiode in zit. Traditioneel is dat het beste kwartaal voor Apple omdat er tijdens de feestdagen erg veel cadeaus worden gegeven. Met de iPad 4, iPad Mini en de iPhone 5 waren de 2 belangrijkste productlijnen, smartphones en tablets, voor de feestdagen vernieuwd. De verkooprecords voor de eerste weken in die segmenten sneuvelden bij de lancering van de nieuwe producten. Bovendien zijn de nieuwste smartphones van Apple nog nooit zo snel geïntroduceerd in nieuwe markten, bijvoorbeeld China.

Alles wijst erop dat Apple volgende week een recordresultaat neerzet. Vorig jaar verkocht 37 miljoen smartphones in het kerstkwartaal. Op basis van de traditioneel erg conservatieve omzetdoelstellingen van Apple verwachten analisten dat de elektronicafabrikant nu 43 tot 63 miljoen smartphones (iPhone 5 en de oudere modellen) verkocht in het voorbije kwartaal.

Zelfs al zit Apple onderaan die vork, dan nog is dat een forse groei voor een duur product in crisistijd. De analistenconsensus ligt nu rond de 50 miljoen. Daarbij overtreft de verkoop van de iPhone 5 wellicht het concurrerende Samsung Galaxy-model, waar er waarschijnlijk rond de 30 miljoen van zijn verkocht.

Als Apple minder sterk groeit dan verwacht, zijn de geruchten over de dood van Apple ferm overroepen. Het is zelfs geen appelflauwte. De elektronicafabrikant zit op een enorme berg geld en is erg rendabel. Zowel het tablet- als het smartphonesegment groeien globaal nog sterk. Het plafond is daar nog niet in zicht, al is de markt een stuk matuurder.

Het probleem van Apple zit hem er in dat het aan de top staat in het segment van de consumentenelektronica. Daar kan het niet meer groeien aan hetzelfde tempo dat het de voorbije 10 jaar deed. In het boekjaar 2001 had het een omzet van 5,36 miljard dollar en nettoverlies van 25 miljoen. In het boekjaar 2012 (afgesloten in september vorig jaar) liet het een recordomzet van 156,5 miljard dollar optekenen en een nettowinst van 41,7 miljard. Zelfs met een goedkopere smartphonelijn of met eigen televisies kan het die exponentiële groei niet voortzetten. Ook al haalt het in beide categorieën een onwaarschijnlijk hoog marktaandeel, dan nog is dat niet meer dan kleingeld voor Apple.

Wil Apple die groeispurt voortzetten dan moet het een compleet nieuwe segment aanboren met een nog hogere toegevoegde waarde en schaalgrootte dan consumentenelektronica. Daarvoor komen alleen auto's, vliegtuigen of diensten als banken, gezondheidszorg of onderwijs in aanmerking. Zelfs voor een moloch als Apple is dat een te grote uitdaging. Het lijkt erop dat het op veilig speelt en in de consumentenelektronica blijft. We worden er maar beter aan gewend aan het gezapige, maar erg rendabele Apple.

Onze partners