Stijn Fockedey
Stijn Fockedey
Redacteur bij Trends
Opinie

30/05/14 om 10:40 - Bijgewerkt om 10:40

Apple heeft een koopje van 2 miljard euro gedaan

De elektronicafabrikant Apple heeft met Beats Electronics een van de grootste overnames in zijn geschiedenis gedaan. Nu komt het erop aan de 2 miljard euro die het op tafel legt voor de producent van audioapparatuur en muziekdienst, te laten renderen.

Apple heeft een koopje van 2 miljard euro gedaan

© reuters

Apple zal de overname van Beats Electronics, opgericht door de bekende rapper Dr. Dre en de topproducer Jimmy Iovine, op een naar zijn gewoonte atypische manier afhandelen. In de regel is de elektronicafabrikant enkel geïnteresseerd in de technologie en het talent van het overgenomen bedrijf, niet in de producten of het merk. 'Beats' blijft wel als apart merk bestaan, net als zijn hardwarelijn en zijn muziekdienst.

Die twee activiteiten kunnen sterk profiteren van het wereldwijde distributienetwerk dat Apple heeft opgezet, zowel offline via de Apple Stores als online via de iTunes Music Store. Maar zelfs met een sterke groei zal het waarschijnlijk niet al te hard wegen op de omzet van Apple. Beats zou nu een omzet van ongeveer 1,1 miljard euro hebben, terwijl Apple in 2013 een jaaromzet van van 125 miljard neerzette, voornamelijk door de verkoop van de iPhone en de iPad. De dure koptelefoons van Beats spelen in financiële prestaties een klasse lager.

In de deal schuilt ook een gevaar voor Apple omdat Beats de echte audiofielen nog niet kan overtuigen. Zij verkiezen nog altijd de koptelefoons van Bose en andere producenten, omdat ze de kwaliteit van de Beats-apparatuur niet goed genoeg vinden in verhouding met de kostprijs. Waarschijnlijk zal Apple daarom de interne componenten van de Beats-koptelefoons stevig onder handen nemen.

Maar de overname heeft voornamelijk goede kanten. De prijs is niet waanzinnig, zeker in vergelijking met de miljarden euro's die Facebook neerlegde voor WhatsApp. De berichtendienst had nog geen significante omzet. Beats is al een goede business, waar Apple zeker zijn broek niet aan zal scheuren. Bovendien is het merk populair bij jongeren.

Ook de muziekdienst van Beats heeft nog veel potentieel. Apple was dertien jaar geleden een pionier in digitale muziek met de iPod en de iTunes Music Store, de eerste succesvolle digitale muziekwinkel. Maar legale downloads zijn op hun retour omdat mensen streamingdiensten verkiezen, waarbij ze voor een vaste maandelijkse prijs onbeperkt naar een bibliotheek mogen luisteren. Apple heeft een forse achterstand op Spotify, Rdio en Deezer. Zijn dienst iTunes Radio bekoort weinig muziekliefhebbers en ook de platenmaatschappijen morren over het businessmodel.

De muziekdienst van Beats heeft in enkele maanden tijd 250.000 betalende klanten verzameld. Spotify heeft er 10 miljoen, maar Beats had al voor de overname een paar mooie troeven achter de hand om die achterstand weg te werken. Dankzij het netwerk van Iovine en Dr. Dre kan Beats uitpakken met samenwerkingen van bekende artiesten.

Diezelfde 'star power' zal ook renderen bij de onderhandelingen over de rechten voor de verkoop en streaming van muziek. Iovine en Dr. Dre kunnen rekenen op veel goodwill in de sector en ze kennen de business door en door. Apple heeft dat broodnodig, zeker na het overlijden van Steve Jobs. De legendarische oprichter van Apple kreeg tijdens onderhandelingen altijd erg veel gedaan, omdat de tegenpartijen hem vreesden en bewonderden. Nu Jobs verdwenen is, zijn de platenmaatschappijen een stuk minder toegeeflijk. Zij zien met lede ogen hun marges en omzet in elkaar zakken, terwijl Apple het ene recordkwartaal na het andere neerzet. Apple verdient grof geld op hun rug, vinden de platenmaatschappijen. Daarom willen ze boter bij de vis.

Bovendien kunnen ze Apple tegen Google en Amazon uitspelen. Die laatste investeren ook zwaar in content en in die race moet Apple aan kop blijven.

Onze partners