Alle binnenlandse treinen NMBS uitgerust met automatisch remsysteem TBL1+

(Belga) De Belgische spoorwegmaatschappij NMBS heeft al haar rollend materieel met het automatische remsysteem TBL1+ uitgerust. Hiermee is de doelstelling om dit tegen eind 2013 te voltooien, bereikt. Dat meldt de NMBS vandaag in een persbericht.

In 2006 besliste de NMBS om dit automatische remsysteem te installeren op de gehele vloot. Door de treinramp van Buizingen in 2010 geraakte de toepassing van het remsysteem in een stroomversnelling en werd eind 2013 als deadline ingesteld. “Dat is nu voor het rollend materieel in commerciële dienst ook effectief het geval”, luidt het persbericht. Door de installatie van de TBL1+ is de veiligheid op het Belgische spoorwegnet fors toegenomen, zegt de nieuwe spoorbaas Jo Cornu. Om die veiligheid nog meer te garanderen, is er nood aan een standaardisering van de veiligheids- en technische systemen in Europa, vindt Cornu. “Het kan niet zijn dat treinen, zoals voor bepaalde internationale treinen het geval is, met maar liefst vijf signalisatiesystemen worden uitgerust”, aldus Cornu. Het TBL1+-systeem veroorzaakt een noodstop bij het overschrijden van een rood sein alsook bij een snelheid hoger dan 40 kilometer per uur op 300 meter afstand van een rood sein. Momenteel zijn er 1.200 “krachtvoertuigen” uitgerust met TBL1+. (Belga)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content