Albert Heijn maakt groei Belgische ketens moeilijker

© belga

De Belgische expansie van Albert Heijn begint nu echt. Het aantal winkels moet in 2012 van twee naar acht, en tegen 2016 wil moeder Ahold er zelfs vijftig in België.

Voorlopig speelt Albert Heijn nog een thuismatch door dicht bij de Nederlandse grens in Antwerpen te blijven.

Er zijn hardnekkige geruchten dat toekomstige vestigingen diep in Vlaanderen komen. Dan pas kan echt duidelijk worden of de Nederlandse aanpak aanslaat bij de Vlaamse consument.

Hoewel de Nederlandse keten zich profileert met lage prijzen, blijft een grote prijzenslag waarschijnlijk uit. De eerste vestiging van Albert Heijn in Brasschaat maakte wel dat concurrenten in de buurt een beetje goedkoper werden. Colruyt blijft volgens Test-Aankoop toch de goedkoopste keten van het land, al verkleinde de voorsprong.

Colruyt zorgde voor de grootste schok door in november aan te kondigen dat het moeilijk wordt de nettowinst van het vorige boekjaar te evenaren. Voor het eerst in een 25-tal jaar zou de winst bij Colruyt niet stijgen. Het bedrijf kon de gestegen kosten van personeel en producten moeilijk doorrekenen aan de klant en verloor een stuk van zijn marge. Maar Colruyt heeft nog altijd een zeer hoge brutomarge van 6 procent en is daarmee een topper in zijn segment. Bovendien slaagden de Colruyt-winkels er in om in België van maart tot september een omzetgroei van 5,9 procent neer te zetten in zeer moeilijke omstandigheden. Het wordt afwachten of het barbecueseizoen opnieuw letterlijk in het water valt en of de consument opnieuw minder zal uitgeven. Naaste concurrent Delhaize moest voor zijn omzetgroei vooral rekenen op nieuwe winkelopeningen, al kon het zijn brutomarge houden op 4,9 procent. De Brusselse kruidenier heeft met Red Market een beloftevol softdiscountconcept dat Colruyt pijn kan doen, maar twijfelt nog over een uitrol omdat het de verkoop van zijn Delhaize-winkels kan kannibaliseren.

De vraag is of er eigenlijk nog wel plaats is voor Albert Heijn. Het kan in ieder geval niet meer profiteren van verzwakte concurrenten. Carrefour heeft zich herpakt na een moeizame herstructurering en ziet de omzet in niet-afgestoten winkels stijgen. Harddiscounters Aldi en Lidl staan er weer sterker voor. Bovendien richt Makro zich nu ook op de gewone consument en niet alleen meer op zelfstandigen. Het wordt duwen en trekken in 2012, maar echte mokerslagen zullen er niet volgen.

Stijn Fockedey

Partner Content