Aimé Van Hecke zet geen deadline op heroriëntatieproces

31/10/13 om 11:33 - Bijgewerkt om 11:33

Bron: Trends

(Belga) Aimé Van Hecke erkent dat de activiteiten van mediagroep Sanoma in België, waarover hij de leiding heeft, in de etalage staan. In een telefonisch interview zegt hij geen specifieke termijn te willen kleven op de "strategische heroriëntatie" van Sanoma Media België. "Het kan snel gaan, maar ook meerdere maanden in beslag nemen."

Aimé Van Hecke zet geen deadline op heroriëntatieproces

Van Hecke herhaalt dat er verschillende denkpistes zijn, gaande van gerichte afsplitsingen tot een volledige verkoop en van joint ventures tot gerichte overnames, maar erkent dat het erop neerkomt dat de Belgische activiteiten in de etalage staan. Over potentiële overnemers of welke tijdschriften in de eerste plaats afgesplitst zouden worden, wil de CEO niets kwijt. "Alle opties zijn open. Dat betekent dat we naar de markt stappen en bekijken hoe we onze positie kunnen versterken", legt hij uit. Aan de basis van de Europese transformatie liggen twee fundamentele oorzaken. "Ten eerste is er de voortdurende economische crisis op de mediaconsumentenmarkt, maar ook op de reclamemarkt. Ten tweede is er de digitale transformatie waarbij vooral de printactiviteiten onder druk staan", zegt Van Hecke, die als lid van het internationaal management mee de Europese koerswijziging uitgetekend heeft. Van Hecke benadrukt dat de beslissing van de groep geen banenverlies met zich meebrengt. Er loopt in België wel nog een transformatieprogramma dat vorig jaar is gestart en voorlopig nog blijft lopen. "In dat kader zijn er rollen die verdwijnen, en we blijven ook alle titels monitoren." Sanoma gaf eerder al aan dat het de focus wil leggen op de vier grote merken, Flair, Story, Feeling en Libelle. "We moeten evolueren van een magazinebedrijf, dat we voor 70 procent zijn, naar een multichannelbedrijf", legt Van Hecke uit. Sinds juli 2011 heeft Sanoma 33 procent van De Vijver Media in handen, de koepel boven productiehuis Woestijnvis, weekblad Humo en SBS Belgium (televisiezenders Vier en Vijf). Gevraagd of daar specifieke plannen mee zijn, zegt Van Hecke dat "de oefening inzake strategische heroriëntatie geldt voor alle Belgische media-activiteiten" en dat het proces nog moet beginnen. Sanoma Media België geeft onder meer Feeling, Flair, Libelle en Story uit. Het bedrijf met kantoren in Mechelen telt circa 470 voltijdse equivalenten, aangevuld met een hele groep freelancers. De vakbonden vreesden voor banenverlies, en vragen na de aankondiging garanties voor de werkgelegenheid. Van Hecke wil zo snel mogelijk met hen samenzitten. (Belga)

Onze partners