Aansluitingscontracten netbeheerders zijn onrechtmatig

(Belga) Het blijft voor consumenten erg moeilijk om een schadevergoeding te krijgen van de energienetbeheerders bij een panne. Dat blijkt uit onderzoek door Test-Aankoop. De consumentenorganisatie rekent op minister van Energie Freya Van den Bossche om een decreet daarover uit te werken.

Bij een stroompanne kunnen huishoud- of hifi-toestellen schade oplopen. Een klassiek geval is de inhoud van de diepvriezer die bederft als de stroom te lang uitvalt. Consumenten kunnen dan schadevergoeding krijgen van de netbeheerder. Maar dat is niet evident, zegt Test-Aankoop. Uit onderzoek van de organisatie in 2011 bleek al dat de netbeheerders in hun aansluitingscontracten bepalingen hebben staan waardoor de consument in de kou blijft staan. Zo moet de consument bijvoorbeeld aantonen dat de netbeheerder een fout heeft gemaakt. De consumentenorganisatie spande verschillende rechtszaken in tegen netbeheerders en werd telkens in het gelijk gesteld, aldus woordvoerder Ivo Mechels. Ook onwettig in de aansluitingscontracten is de franchise (vaak van 250 euro per incident) en de maximale schadevergoeding voor een hele groep gedupeerden, als bijvoorbeeld een hele wijk door een panne wordt getroffen. Ondanks de rechterlijke uitspraken blijken verscheidene netbeheerders hun contracten niet te hebben aangepast, of enkel pro forma, constateert Test-Aankoop twee jaar later. De organisatie ging aankloppen bij Vlaams minister Van den Bossche. “Ze begreep ons en beloofde de aansprakelijkheid te regelen in een ontwerp van decreet”, aldus Mechels. (Belga)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content