4G en kabel moet beterschap brengen voor Mobistar

(Belga) Mobistar lijdt erg onder de hevige concurrentiestrijd tussen de mobiele telecomoperatoren. Op een persconferentie over de halfjaarcijfers bleek maandag dat de top van het telecombedrijf rekent op de snelle 4G-technologie en de openstelling van de kabel om voor beterschap te zorgen. Dat zijn twee dossiers die met wat onzekerheden gepaard gaan, maar bij Mobistar lijken ze zich daar geen zorgen over te maken.

Mobistar besliste eerder dit jaar om te stoppen met de verkoop van internet en telefonie via een vaste lijn aan residentiële klanten. Ook het aanbod van digitale televisie met een schotelantenne houdt op te bestaan. Daardoor is Mobistar grotendeels afhankelijk geworden van mobiele telefonie, en net in die markt is vorig jaar een grote prijzenoorlog begonnen. Volgens CEO Jean Marc Harion compenseren Telenet en Belgacom de lagere mobiele tarieven met hogere prijzen voor vaste producten. Om weer met de grote jongens mee te kunnen spelen, wacht Mobistar op de nakende openstelling van de kabel. Daardoor zal het bedrijf opnieuw telefonie, internet en televisie in een pakket kunnen aanbieden. Harion rekent erop “in de loop van 2014” een kabelaanbod te kunnen lanceren. De Mobistar-top lijkt er gerust in te zijn dat de weg naar de open kabel nu vrij is, ook al loopt er nog een rechtszaak waarin ten gronde nog geen uitspraak is gedaan. Eerder probeerde Mobistar met Belgacom een commercieel akkoord te sluiten om vaste diensten aan te kunnen bieden, maar dat draaide op niets uit en leidde zelfs tot een procedure tegen Belgacom. Een andere toekomstige troef van Mobistar moet 4G worden, de technologie die supersnel mobiel internet mogelijk maakt. Harion stelt tevreden vast dat er “een deblokkering” is in het Brusselse Gewest, waar strenge stralingsnormen 4G volgens de operatoren onmogelijk maakten. Belgacom biedt al op een groeiend aantal plaatsen buiten Brussel een 4G-verbinding aan, maar Mobistar lijkt zich daar niet door te laten opjagen en wil geen lanceringsdatum noemen. “We hebben wel een datum, maar we houden hem binnenshuis”, zei Harion. Hij wilde ook niet zeggen of het nog voor dit jaar is, maar gaf wel aan niet te snel te willen gaan “om de klant niet te ontgoochelen”. Eerst moet er volgens de topman een goede, nationale dekking voorhanden zijn die voldoende gebruikscomfort geeft. Voorts maakte de Mobistar-topman zich sterk tijdig geanticipeerd te hebben op de evoluties in de markt. Het lijkt vanuit financieel oogpunt niet zo slim om de bestaande klanten snel over te zetten naar nieuwe goedkopere tariefplannen, maar Mobistar ziet dat als een investering op de middellange termijn. Al 86 procent van de klanten zit op de recente tariefplannen die rond dieren opgebouwd zijn. Doel is de klanten tevreden en loyaal te houden, klinkt het. “Het is niet op het moment van de storm dat je de zeilen moet bijzetten, het is vooraf”, zei Harion. (Belga)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content