De jacht op niche-uitzendbedrijven is open

RIKA COPPENS "Het is belangrijk in verschillende niches aanwezig te zijn. Dat maakt ons weerbaar." © fotogra?e Kris Van Exel
Alain Mouton
Alain Mouton Redacteur bij Trends

Belgische uitzendbedrijven zijn al een paar jaar op overnamepad. Gestimuleerd door hun aandeelhouders, vaak private-equitybedrijven, jagen ze hier en in de buurlanden op nichespelers.

House of HR/Accent: drie overnames in 2017. House of Talents: twee overnames. Vivaldis: idem. Actief Interim: een overname in Duitsland. De acquisities door Belgische uitzendbedrijven waren de voorbije maanden amper bij te houden. Dat proces is al langer aan de gang. Ook in 2015 en 2016 gingen de Belgische hr-bedrijven op het overnamepad. Opvallend is dat ze vaak nichespelers binnenhalen die gespecialiseerd zijn in het invullen van hogere profielen en knelpuntberoepen. “Het cyclische is al een tijd uit de markt. De schaarste maakt dat de vraag naar bepaalde profielen constant groot is. Wie de expertise heeft om op die behoefte bij bedrijven in te spelen, heeft een voordeel”, verklaart Steve Rousseau, de CEO van House of Talents.

De schaarste maakt dat de vraag naar bepaalde profielen constant groot is. Wie de expertise heeft om op die behoefte bij bedrijven in te spelen, heeft een voordeel” Steve Rousseau, The House of Marketing

“Met House of Talents wilde ik altijd een nichespeler zijn”, gaat Rousseau verder. “De focus ligt niet op algemene uitzendarbeid, wel op knelpuntberoepen, zoals verpleegster en slagers. Die markt werd nog te weinig afgedekt. We hebben nooit massaal kantoren geopend. House of Talents telt enkel vestigingen in Kortrijk, Waasmunst, Antwerpen, Brussel, Luik en Leuven. Daarmee hebben we ons nationale bereik. Wij doen enorm veel online. Interviews verlopen via Skype.”

Het Kortrijkse uitzendbedrijf werd in 2008 opgericht en telt negen entiteiten: Sales Talents, Care Talents (verpleegkundigen), Financial Talents, HR Talents, Executive Talents, Next-ICT, BTS Food (slagerijpersoneel), Arcq en Chaintec Group. De groep stelt meer dan 850 specialisten tewerk in verschillende nichemarkten. Vorig jaar werd Digitalents (digitalemarketingprofielen) in de markt gezet. Arcq en Chaintec Group werden in 2017 overgenomen. “Farma en technische profielen waren nog blinde vlekken in ons aanbod”, legt Rousseau uit. “In mei hebben we een deal gesloten met Arcq, dat actief is in detachering van lifesciences. Eind augustus volgde de overname van Chaintec, dat specialisten in onderhoud van machines en installaties aanbiedt. Organisch groeit House of Talents met 56 procent. Met de overnames is dat 120 à 130 procent.”

STEVE ROUSSEAU
STEVE ROUSSEAU “Er is enorm veel private equity en de concurrentie op die markt is groot.”© fotogra?e Kris Van Exel

Indrukwekkende cijfers. Al even indrukwekkend is de ebitda-marge van House of Talents. Terwijl de wereldmarktleider Adecco een ebitda-marge van 5 procent haalt, is dat bij House of Talents in de buurt van 15 procent (8,5 miljoen euro op een omzet die richting 60 miljoen euro spurt).

Private equity in de rij

Het maakt uitzendbedrijven die in nichemarkten actief zijn aantrekkelijk voor private-equityfondsen. Eind 2016 stapte Sofindev, het fonds van Sofina en de familie Colruyt, in het kapitaal van House of Talents. Buysse & Partners, de investeringsmaatschappij rond Frank Buysse, stapte in 2009 in de uitzendgroep Vivaldis. Ook Dovesco, de investeringsmaatschappij rond Gregory en Anthony De Clerck (Domo), participeert in Vivaldis, dat zijn omzet in negen jaar zag stijgen van 18 naar 100 miljoen euro. Het Franse Naxicap heeft sinds 2012 70 procent van de aandelen van House of HR/Accent in handen. Guilde Equity Management stapte in 2011 in Actief Interim. Actief zit nu aan 500 miljoen euro omzet en is aan een internationale expansie bezig.

Waarom hebben die fondsen interesse in hr-bedrijven? Steve Rousseau, die met achttien kandidaat-investeerders sprak, ziet verschillende redenen: “Onze bedrijven hebben weinig kapitaaluitgaven. We hebben kantoren en een paar wagens, de rest is cashflow. We beleven ook een periode met een enorme groei. Er is enorm veel private equity en de concurrentie op die markt is groot.” De cashflow maakt participeren aantrekkelijk, want zo is een schuldgedragen participatie snel terugverdiend.

Duitsland en Nederland

House of HR/Accent is een ander hr-bedrijf dat met steun van een private-equitypartner een sterk groeipad is ingeslagen. Ook dat bedrijf haalt mooie resultaten. “Aanvankelijk was het de bedoeling tegen 2018 een omzet van 1 miljard euro te boeken met 100 miljoen euro ebitda. In 2016 waren we al zover”, zegt Rika Coppens, die sinds een half jaar de CEO van House of HR is. “We willen naar 2 miljard euro tegen 2020. “

De jacht op niche-uitzendbedrijven is open
© .

Met een ebitda-marge van 10 procent scoort ook House of HR veel beter dan de grote spelers. House of HR is actief in staffing, consulting en recruitment. Het telt elf merken en meer dan 500 kantoren in tien landen. Accent, Covebo, TimePartner en Zaquensis vormen de uitzendpoot. Abylsen, Aero, IBB, Continu en tec leveren engineering- en consultancydiensten. Logi-Technic zorgt voor technische outsourcing en het in 2017 overgenomen Vialegis is gespecialiseerd in werving, selectie en interim-management van juristen. Eind 2017 kwam daar nog het Nederlandse Redmore (100 miljoen euro omzet, 20 miljoen euro ebitda) bij. Opnieuw een specialist: het levert medewerkers voor bedrijven in consultancy, financiëledienstverlening voor overheden en zorginstellingen. Coppens: “Het is belangrijk in verschillende niches aanwezig te zijn. Of het nu gaat om industrie, logistiek, retail of bouw, ze hebben allemaal hun eigen cycli. Als het in de ene sector wat minder gaat, is er een andere die boomt. Die aanpak maakt ons weerbaar tegen schokken. Een andere focus is op termijn een permanente baan aan te bieden.”

House HR/Accent kiest voor een internationale strategie. “We bekijken waar het voor ons aantrekkelijk is om te groeien. Dan kies je logischerwijze voor sterke economieën met een lage werkloosheid, veel knelpuntberoepen en een goede aanvaarding van uitzendarbeid. Zo kom je in Nederland terecht”, aldus Coppens. “Duitsland is ook interessant. Die markt is zeer versnipperd en de consolidatiegolf is er nog altijd bezig. Met 1 procent van de markt ben je al een toptienspeler. General staffing en algemene uitzendarbeid doen we alleen nog in Duitsland.”

Ook andere Belgische spelers hebben de Duitse uitzendbedrijven ontdekt. Vivaldis nam er in 2017 twee uitzendbedrijven over: SPP Direkt en Myra. Actief Interim verwierf in 2015 ISU en in 2017 Time Craft, ook twee Duitse bedrijven. Het zal niet de laatste Belgische acquisitie in Duitsland zijn.

Nieuwe spelers en oude bekenden

De uitzendmarkt is zo aantrekkelijk geworden dat ook een speler zoals de hr-groep SD Worx, vooral bekend van loonadministratie, in de sector stapt. Het nam eind vorig jaar VIO Interim (100 miljoen euro omzet) over. Ook raakte bekend dat Philipp Cracco, ooit een van de oprichters van Accent Interim, opnieuw in de sector stapt. Hij houdt samen met zakenpartner Lieven Bonamie Jobfixers boven de doopvont. Meteen werd ook een kantoor in Roemenië geopend om Oost-Europese werknemers in de bouwsector aan te trekken. Ook House of HR kiest voor die aanpak. “Wij hebben kantoren in Polen, Roemenië en gaan er openen in de Baltische landen”, zegt CEO Rika Coppens. “Allemaal voor kandidaten die hier willen werken.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content