Voor avonturiers

© GF

Volvo scoort vooral met zijn SUV’s, zoals de compacte XC40 en de grotere XC60. Die hebben ervoor gezorgd dat de productie, onder meer in Gent, fors moest worden opgevoerd. Daarnaast heeft het Zweedse merk in Chinese handen ook een reputatie hoog te houden als constructeur van breaks, zoals de grote V90 en de kleinere V60, een model voor het segment van de BMW 3, de Audi A4 en de Mercedes C.

Nadat de V90 al een ruigere versie had gekregen, doet Volvo nu hetzelfde met de V60. Op het koetswerk van de Cross Country verschenen allerlei beschermingsstrips, standaardvelgen van achttien duim – groot dus – en de bodemspeling (de afstand tussen de onderkant van de auto en het wegdek) is met 6 centimeter verhoogd tot 20,3 centimeter. Uiteraard is ook vierwielaandrijving van de partij. Kortom: met deze Volvo ben je gewapend voor behoorlijk wat terreintypes, van bos en dal, modder tot sneeuw en ijs. Dat laatste beproefden we op een dichtgevroren meer in het Hoge Noorden, uiteraard met een testwagen die was uitgerust met spijkerbanden.

De V60 Cross Country verblufte ons met het vertrouwen dat hij al snel inboezemt. Zo slingerden we de break met een vaart van 80 kilometer per uur door een reeks bochten: het was indrukwekkend hoe het onderstel en de elektronica het allemaal in het gareel wisten te houden.

Bij een gewoon gebruik charmeert de V60 Cross Country met de hoge kwaliteit van de gebruikte materialen en de afwerking. Of hoe Volvo zich almaar duidelijker profileert als premium. Het interieur en de inrichting ervan, met centraal dat aanraakscherm van 9 duim, hoeft zeker niet onder te doen voor bovengenoemde Duitse concurrenten. Handig is deze break ook. Achterin is er meer dan voldoende beenruimte voor grote mensen. In de koffer is plaats voor 529 liter bagage, wat beter is dan de rechtstreekse concurrenten.

Onder de kap zitten dezelfde motoren als in de gewone V60: twee diesels (D3 van 150 pk en D4 van 190 pk) en een benzinemotor (T5 van 250 pk). We reden in heel winterse omstandigheden met de benzinemotor, maar in ons land wordt de turbodiesel D3 met voorsprong de best verkochte versie. Het prijsverschil tussen een gewone V60 en de Cross Country bedraagt 1700 euro voor een versie met zelfde motor.

In cijfers

Motor

4 cilinder, turbodiesel, 1969 cc, 150 pk, 350 Nm van 1500 tot 2500 t/m

Prestaties

Topsnelheid: 195 km/u

0-100 km/u: 9,9 seconden

Normverbruik: 5,3 l/100 km

Emissie: 135 gr CO2/km

Instapprijs

44.100 euro

+ : Winters rijgedrag

– : Geen hybride versie

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content