‘Weer aansluiten met groei’

Marleen Vaesen © karel duerinckx

WIE

Marleen Vaesen (59)

IS

CEO Van de Velde

WAS

Voor Marleen Vaesen is de lingeriespecialist Van de Velde geen onbekende. Zij maakt al meer dan zes jaar deel uit van de raad van bestuur van het bedrijf. Toen de voorzitter haar vroeg de CEO te worden, hoefde ze niet lang na te denken. “Het is een mooi bedrijf met sterke fundamenten, dat heel modieuze kwaliteitslingerie maakt, fantastische merken en goede retailpartners heeft”, zegt Vaesen. Ze heeft haar hele carrière voor consumentenmerken gewerkt. Na een studie toegepaste economische wetenschappen aan de KU Leuven en een MBA aan de University of Chicago startte ze bij Procter & Gamble in ons land. “P&G is een goede leerschool waar je de fundamenten van marketing en management meekrijgt. Ik heb er zeventien jaar gewerkt en veel geleerd.” Na P&G stapte ze over naar Douwe Egberts Sara Lee, waar ze onder meer Senseo lanceerde. In 2012 werd ze de CEO van Greenyard en ze begeleidde in 2015 de fusie van Univeg met Peltracom.

WIL

De groei van het bedrijf stagneert sinds vorig jaar. 2018 werd afgesloten met een daling van net geen 1 procent. “We moeten weer groeien”, zegt Vaesen. “De markt staat in het algemeen onder druk. Dat is al langer zo, maar we zijn er in de voorgaande jaren altijd in geslaagd de groei te verzekeren. We moeten terug naar de kern: superieure producten, sterke merken en sterke retailpartners.” Een van de redenen waarom de groei onder druk staat, is het wijzigend bestedingspatroon van de consumenten. De lingeriemarkt is ook redelijk gefragmenteerd. In ons land heeft Van de Velde wel een sterke positie als marktleider. Is een uitbreiding naar de markt voor mannenondergoed mogelijk? “Toch niet. We focussen vooral met beha’s op vrouwen.”

VRIJE TIJD

“Familie is heel belangrijk. En daarnaast reizen, sporten (pilates, turnen, spinnen en wandelen) en tuinieren.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content