Maatwerk voor uw huisvuil

© Wouter Rawoens

Restafval, groenafval, pmd, papier of glas? De vuilniswagens van het West-Vlaamse MOL weten er wel raad mee. U ziet ze in zowat elke Belgische gemeente.

Speciale voertuigen

In 1944 startte Gerard Mol in een loods langs de Diksmuidsesteenweg in Staden een bedrijfje op. Hij verbouwde er afgedankte voertuigen, waaronder heel wat achtergebleven legermaterieel, tot bedrijfsvoertuigen.

In 1956 legde het bedrijf zich toe op de productie van tankwagens voor vloeibare stoffen en van diepladers. Vijf jaar later opende het in Rumbeke een nieuwe fabriek voor de serieproductie van onderdelen en het lanceerde zich op de markt van kraanonderstellen, betonmixers en vrachtwagens. In 1974 bouwde MOL een fabriek in Chesterfield in Engeland.

De hoofdzetel van het familiebedrijf ligt nog altijd langs de Diksmuidsesteenweg, maar aan de overzijde van de oorspronkelijke site. Vandaag spitst MOL zich toe op vier productgroepen: opleggers en aanhangwagens, offroadtrucks, terminal- en ro-ro-tractors en vuilniswagens. De dochteronderneming ITK is een toeleverancier in de metaalbewerking. De groep realiseerde in 2017 een omzet van 70 miljoen euro. Er werken 400 mensen voor MOL.

Met de productie van vuilniswagens begon MOL in 1985, na het inlijven van het Roeselaarse VDK. MOL heeft naar eigen zeggen 90 procent van de Belgische markt van vuilniswagens in handen. Ook Nederland, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Luxemburg en Denemarken zijn belangrijke afzetmarkten. MOL bouwt zo’n 240 vuilniswagens per jaar.

1 Ontwerp -
1 Ontwerp – “Onze vuilniswagens zijn in grote mate op maat gemaakt”, vertelt Alexander Desplentere, verantwoordelijke van de afdeling Waste Systems bij MOL. “Een opdracht voor tien dezelfde wagens is al een mooie serie. De automatiseringsmogelijkheden zijn dus relatief beperkt. Ons interne ingenieursbureau vertaalt de specificaties van de klant naar een product op maat. Het ontwerp en de productie zitten op dezelfde site. Het maatwerk vergt een bijna continue communicatie tussen de ontwerpers en de productieafdeling.”© Wouter Rawoens
2 Chassis - MOL werkt samen met bijna alle grote vrachtwagenbouwers. Zij leveren standaardvoertuigen af bij MOL.
2 Chassis – MOL werkt samen met bijna alle grote vrachtwagenbouwers. Zij leveren standaardvoertuigen af bij MOL. “Ze bezorgen ons een cabine en een onderstel met twee, drie of vier assen”, preciseert Desplentere. “De standaardonderstellen passen we technisch aan en verstevigen we. We bouwen hier ook de ketels. Dat zijn de vergaarbakken waarin het vuilnis terechtkomt. De inhoud ervan ligt doorgaans tussen 5 en 30 kubieke meter. Het derde en meest complexe onderdeel is de achterdeur, de toegangspoort tot de ketel.”© Wouter Rawoens
3 Lasrobot - De productie van de ketel en de 'naakte' achterdeur is puur laswerk. De panelen worden met de puntlastechniek aan elkaar gehecht. Het lassen gebeurt volledig automatisch met een lasrobot.
3 Lasrobot – De productie van de ketel en de ‘naakte’ achterdeur is puur laswerk. De panelen worden met de puntlastechniek aan elkaar gehecht. Het lassen gebeurt volledig automatisch met een lasrobot. “Zo’n robotinstallatie vraagt continuïteit en gelijkvormigheid. Daarom trachten we de ketel en de naakte achterdeur zo veel mogelijk standaard te houden.© Wouter Rawoens
4 Bestukken - De naakte achterdeur gaat vervolgens naar het bestukkingsatelier, waar ze wordt aangekleed met onder meer een containerbeladingsunit en een perssysteem.
4 Bestukken – De naakte achterdeur gaat vervolgens naar het bestukkingsatelier, waar ze wordt aangekleed met onder meer een containerbeladingsunit en een perssysteem. “Vooral het beladingssysteem kan heel sterk variëren: automatisch of manueel, voor grote of kleine containers,… Elke gemeente en elk bedrijf heeft zijn wensen.”© Wouter Rawoens
5 Drie onderdelen - Met rolbruggen worden de drie onderdelen - het onderstel, de ketel en de afgewerkte achterdeur - samengebracht. Desplentere:
5 Drie onderdelen – Met rolbruggen worden de drie onderdelen – het onderstel, de ketel en de afgewerkte achterdeur – samengebracht. Desplentere: “Eerst plaatsen we de ketel op het onderstel. Dat doen we om na te gaan of alles goed aansluit. In een tweede stap bevestigen we de achterdeur op de ketel.”© Wouter Rawoens
6 Naar de lakkerij - Het onderstel wordt vervolgens weer losgemaakt en de opbouw - de ketel met achterdeur - verhuist naar de lakkerij. Daar krijgt de opbouw eerst een grondige schoonmaakbeurt. Desplentere:
6 Naar de lakkerij – Het onderstel wordt vervolgens weer losgemaakt en de opbouw – de ketel met achterdeur – verhuist naar de lakkerij. Daar krijgt de opbouw eerst een grondige schoonmaakbeurt. Desplentere: “Het voertuig wordt ontvet en aansluitend wordt een ijzerfosfatering uitgevoerd. Daardoor krijg je een betere hechting en corrosiewering.” Na een dag drogen kan het lakken beginnen. Een eerste laag is een epoxy grondverf, gevolgd door een polyurethaan hoogglanslak.© Wouter Rawoens
7 Eindmontage - Het onderstel en de opbouw worden opnieuw met elkaar verbonden. In alle voorgaande productiestappen gebeuren telkens tussencontroles, maar in de eindmontage volgt een uitgebreide testprocedure. Die bestaat uit een functionele controle, een check of alle veiligheden werken en een aftoetsing van de eisen van de klant. Een achttal weken na het arriveren van het chassis is de vuilniswagen klaar voor levering.
7 Eindmontage – Het onderstel en de opbouw worden opnieuw met elkaar verbonden. In alle voorgaande productiestappen gebeuren telkens tussencontroles, maar in de eindmontage volgt een uitgebreide testprocedure. Die bestaat uit een functionele controle, een check of alle veiligheden werken en een aftoetsing van de eisen van de klant. Een achttal weken na het arriveren van het chassis is de vuilniswagen klaar voor levering.© Wouter Rawoens

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content