Nieuwe digitale groei

WIE

Kris Vloeberghs (55)

IS

Managing director Haystack International

was

Begin november werd Kris Vloeberghs aangesteld tot managing director van het Leuvense marktonderzoeksbureau Haystack. Vloeberghs heeft een lange carrière in marktonderzoek achter de rug. Hij startte in 1988 als docent marktonderzoek aan de Katholieke Hogeschool in Leuven. Tijdens zijn docentschap richtte hij in 1992, samen met collega Johan Schockaert, Significant op, een bureau dat onderzoek deed naar merken- en klantenervaring en concept- en producttesten uitvoerde. In 2001 verliet hij de hogeschool om zich te wijden aan het sterk gegroeide Significant. Een jaar later werd dat bureau een onderdeel van het internationale marktonderzoeksbureau GfK en Vloeberghs werd managing director van GfK-Significant. “Ik had het daar naar mijn zin. We waren met meer dan 200 mensen en waren het grootste marktonderzoeksbureau van België”, zegt hij. GfK België kon goede cijfers voorleggen, maar GfK Internationaal draaide minder goed. Eind 2017 nam KKR een participatie van 40 procent in GfK. Er volgden afslankingen. “Ik werd nog gevraagd in een ander land voor GfK te werken, maar ik geloofde er niet meer in.” Eind maart 2018 zette GfK de samenwerking met Vloeberghs stop.

WIL

“Ik kende Ludovic Depoortere, de oprichter en voorzitter van Haystack, al lang en heb het altijd goed met hem kunnen vinden”, zegt Vloeberghs. Haystack is vooral bekend om zijn internationale expertise in sensorisch onderzoek (onder meer smaaktesten, expertenpanels en registratie van oogbewegingen) in de fast moving consumer goods-sector. Met Vloeberghs wil Haystack verbreden naar sectoren als financiën, telecom, overheid en mobiliteitsonderzoek, en verder investeren in de consumentenmarkt. “Dat zal niet in één keer gebeuren. De komende jaren zullen we Haystack in een nieuwe digitale groeifase brengen.”

VRIJE TIJD

“Familie en vrienden.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content