3 vragen aan Filip Dujardin

© GF

Kunstenaar

Op uw solotentoonstelling bij Valerie Traan in Antwerpen combineert u fotografie met sculptuur.

“Centraal staat mijn monumentale foto ‘Memorial IV’: de puinhoop van een afgebroken gebouw, met behalve gewone bakstenen ook fragmenten van historische gebouwen. In de galerie staan objecten die gemaakt zijn uit materialen van die fictieve puinhoop: beton, bakstenen, gebroken glas, betonijzers, gerecupereerde natuursteen.”

Is die ruwe destructie een nieuw element in uw werk?

“In mijn werk – zowel fotografie als sculptuur – draait het om het uit elkaar halen en weer in elkaar steken. Mijn sculpturen zijn ruimtelijke collages. Het zijn scherven, brokken en fragmenten die een nieuwe vorm krijgen in een meubel of een sculptuur. Ook mijn foto’s zijn opgebouwd uit stukken van gebouwen die opnieuw worden samengebracht. De sculpturen zijn een logische voortzetting van mijn foto’s.”

Citeert u ook de architectuurgeschiedenis in uw gebruiksobjecten?

“Nee, ik refereer wel aan stijlkenmerken, maar nooit letterlijk. Belangrijker is de scherpte van de stukken. Ik heb letterlijk gebroken marmerplaten in elkaar geschoven tot een meubel. Een lamp is samengesteld uit glasscherven. Zo wordt een sfeerlamp iets gevaarlijks. Een interessant idee.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content