Een ideale pendelauto

In de jaren tachtig was Mitsubishi een van de merken die het straatbeeld domineerden. Vandaag is het merk veel minder zichtbaar. Met de kleine Colt, of de middenklasser Galant en zijn fenomenale turbodiesel van 2,3 liter, overtuigde Mitsubishi de Europeanen ervan dat niet alleen Mercedes en Peugeot zulke zelfontbranders konden bouwen. En toch zit er in het beperkte gamma van de Japanse constructeur vandaag een model dat voldoende kwaliteiten heeft om het laken naar zich toe te trekken: van de Outlander plug-inhybride, die in 2013 werd gelanceerd, werden in Europa al meer dan honderdduizend stuks verkocht. Dat is meer dan om het even welke andere stopcontacthybride, een auto met verbrandings- én een elektrische motor, die je ‘s nachts kunt opladen om – afhankelijk van het model – 50 à 80 kilometer louter elektrisch te rijden vooraleer de benzinemotor aanslaat.

De Outlander PHEV heeft serieuze fiscale troeven. Zelfs na de omschakeling van NEDC naar de strengere WLTP-homogatiecyclus om het verbruik en de uitstoot te meten, blijft hij razend interessant in ons land. Die nieuwe norm zorgt ervoor dat de emissie van 15 procent toeneemt, maar zelfs dan blijft de Outlander vrijgesteld van belasting op inverkeerstelling (BIV) en rijtaks, en is hij nog altijd voor 100 procent aftrekbaar. Komt daarbij dat importeur Moorkens een serieuze inspanning heeft gedaan om de Outlander PHEV aantrekkelijker te maken als fleetauto: uit het prijskaartje werd afgerond een goede 6000 euro weggesneden.

We gingen op pad met de generatie 2019, die bevestigde dat de Outlander bijzonder interessant is voor wie iedere dag beperkte afstanden maalt, tot pakweg 50 kilometer heen en terug. Als je met een volgeladen batterij vertrekt, verbruik je zo goed als niets. In ons geval: amper 1 liter benzine voor de eerste 60 kilometer, weliswaar met een rationele rechtervoet. Heb je de discipline én de infrastructuur om halverwege de dag op te laden, dan is dit een ideale pendelauto. De ingenieurs van Mitsubishi werkten dan ook vanuit een andere filosofie dan de meeste concurrenten. Structureel bekeken is dit veeleer een elektrische auto, die desnoods ook de kracht van een benzinemotor (een nieuwe viercilinder van 2,4 liter) gebruikt, veeleer dan een benzinewagen die soms gebruikmaakt van de elektromotor.

IN CIJFERS

Motor

4-cilinder benzine van 2460 cc – 135 pk (99 kW)

Max. koppel 211 Nm bij 4500 t/m

Twee elektromotoren van 82 pk (vooraan) en 95 pk (achteraan)

Prestaties

Top: 170 km/u

0-100 km/u in 10,5 sec.

Normverbruik: 2 liter

Testverbruik over 100 km: 4,2 liter

Testverbruik met lege batterij: 7,5 liter

Emissie: 46 gr CO2/km

Instapprijs: 39.990 euro

+

Slimme mechaniek

Wat saaie lijn

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content