‘De winkel zal altijd zijn plaats hebben’

Alexander Talpe liep al op zijn achttiende stage bij zijn oom Etienne Kaesteker, de eigenaar van de kledingketen e5 Mode, die de zaak intussen verkocht. Talpe is nu de hoofdaandeelhouder. Sinds september 2017 is hij de CEO van e5 Mode. Als hij de balans van het afgelopen jaar moet opmaken, schieten de woorden ‘boeiend’ en ‘uitdagend’ als eerste door zijn hoofd.

“E5 Mode is actief in een sector die in volle beweging is, om het met een understatement te zeggen. Maar de bereidheid tot verandering bij de medewerkers is groot. Het was mijn taak zaken in beweging te brengen. Ik ben er trots op dat we bijvoorbeeld een investeringsplan van 5 miljoen euro gerealiseerd hebben, om twintig (van de zeventig, nvdr) winkels in een nieuw kleedje te stoppen. Op basis van die ervaring zullen we kijken hoe het verder moet. Naast het upgraden van de winkels, pakken we nu overal uit met het concept van een personal shopper, die klanten in de winkel bijstaat met advies. We passen ook de collecties veel sneller dan vroeger aan, in functie van nieuwe trends. We bieden nu ook meer accessoires aan, zoals schoenen en zonnebrillen. Dat slaat aan.”

Onze focus ligt op het weer aanknopen met winst

Waar besteedde u dit jaar het grootste deel van uw tijd aan?

ALEXANDER TALPE. “Aan strategie en communicatie. De meeste tijd kroop in het uitstippelen van een strategie voor de langere termijn. Dat deed ik samen met mijn management. Als de strategie eenmaal vastligt, dan begint het communiceren met onze 470 medewerkers. Ik ben er fier op dat ik in mijn eerste jaar alle winkels heb bezocht en de mensen op het terrein heb kunnen spreken. Dat schept een band en zorgt voor wederzijds vertrouwen.”

E-commerce is iets waar je niet meer omheen kunt.

TALPE. “Ik ben ervan overtuigd dat in ons vak de winkel altijd zijn plaats zal hebben. Maar het is aan de winkels om voldoende toegevoegde waarde te bieden. Die kan komen van begeleiding of van advies, maar evenzeer van de beleving in een winkel. Daar doen we ook alles aan. De look-and-feel van de winkels krijgt een upgrade, bijvoorbeeld door planten en andere interieurelementen toe te voegen. We hebben ook rustpunten ingebouwd, zoals een lees-en koffiehoek voor de niet-winkelende partner. Winkels moeten een mix zijn van rustpunten en inspiratieplekken. Online dient nu nog vaak als inspiratiemedium of om extra aankopen te doen.”

Waar ligt volgens u de ideale mix tussen online en offline?

TALPE. “Op korte termijn streven we naar 5 procent. Op langere termijn moet dat nog meer worden.”

Zal online door de aantrekkelijker prijzen niet een almaar groter deel van de koek opeisen?

TALPE. “We waken erover dat de prijzen grotendeels dezelfde zijn op de twee kanalen. Online heeft wel een groot voordeel: er is nu eenmaal meer aanbod dan in één fysieke winkel.”

E5 Mode telt zeventig winkels. Zijn er nog uitbreidingsmogelijkheden?

TALPE. “In deze fase ligt onze focus op het weer aanknopen met winst en op de zeventig winkels in België. Maar we houden de ogen open voor locaties die niet overlappen met het huidige aanbod.”

Er is veel concurrentie. Is er volgens u ruimte voor consolidatie?

TALPE. “Ik denk het wel. Veel retailers zijn zoekende. Voor ons is het nu geen prioriteit, maar we bekijken wel samenwerkingen met Nederlandse of Franse retailers, bijvoorbeeld voor de collecties.”

Alexander Talpe

Is: CEO e5 Mode

Vrije tijd: sport

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content