Eindelijk een SUV

© GF

De Franse groep PSA ambieert een plaatsje in de klasse van de premiummerken, een exclusief gezelschap van een handvol autobouwers: Mercedes, BMW, Audi, Jaguar en Land Rover. Daar hebben de Fransen iets voor over. Ze creëerden er in 2015 zelfs een apart merk voor: DS Automobiles. De afkorting DS was een paar jaar eerder ingevoerd om de betere, luxueuzere en sportievere versies van Citroën-modellen aan te duiden.

In het gamma van DS Automobiles zat tot voor kort nog geen echte SUV, een must om een rol van betekenis te spelen op de Europese markt. Die leemte is nu ingevuld met de DS 7 Crossback. Daarvoor haalde DS de mosterd bij zijn zustermerk Peugeot. De DS 7 Crossback is gebouwd op het platform van de succesvolle Peugeot 3008 en kreeg heel wat uit de organenbank van de PSA-groep, zoals de tweeliter turbodiesel, die we testten in zijn versie met 180 paarden. De viercilinder is krachtig genoeg, maar hij moet zijn maximale koppel toch wel op een behoorlijk hoog toerental gaan zoeken, vooral als je vergelijkt met de concurrentie.

Onderweg voelt de nieuwe topper in het DS-gamma gewoon goed aan, maar in dynamisch rijden blinkt hij niet uit. Wat dan nog. De DS 7 Crossback wil in de eerste plaats het verschil maken met veel comfort en een luxueuze uitstraling. In de eerste oefening zijn de Franse ingenieurs geslaagd. Niet alleen omdat de ophanging oneffenheden in het wegdek zeer goed wegfiltert, ook omdat de akoestische isolatie uitstekend is. Heel weinig buitengeluiden dringen door tot in het interieur. Het is zelfs mogelijk een zelfregelende ophanging van de optielijst te plukken, zodat een camera het wegdek afspeurt en het onderstel zich perfect kan voorbereiden op naderende putten en bulten.

Het gevoel van luxe probeert DS te creëren met betere materialen en afwerking. Andermaal opdracht volbracht. We zijn nog een eind verwijderd van het niveau dat de Duitse merken daarin halen, maar dit is met voorsprong het beste wat de PSA-groep de voorbije jaren heeft neergezet. Het is allemaal wel wat vergezocht en voor klanten die de Duitse merken gewoon zijn daardoor ietwat kitscherig. Het lijkt alsof de interieurdesigners er niet uitgeraakt zijn waarop ze de klemtoon zouden leggen: chroom, namaakcarbon, bestikt leder of klassiekere zaken, zoals het klokje met wijzers.

IN CIJFERS

*Motor

4-cilinder turbodiesel – 1997cc

180 pk (130 kW)

Max. koppel: 400 Nm

bij 2000 t/m

*Prestaties

Top: 215 km/u

0-100 km/u in 9,4 sec.

Normverbruik: 4,9 liter

Emissie: 128 gr CO2/km

Testverbruik: 6,5 liter

*Instapprijs: 38.440 euro

+

Comfortniveau

Kitcherig interieur

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content