Voeten vegen op een vliegtuigband

© WOUTER RAMOENS

Van banden die ooit vliegtuigen met hoge snelheid de lucht in rolden, maakt Verimpex deurmatten voor particulieren en bedrijven.

Verdubbeling tegen 2030

Bruno D’hont (28) leidt sinds twee jaar Verimpex, de Belgische marktleider in matten voor bedrijven en particulieren. Hij nam als jongste van vijf de fakkel over van zijn vader Marc (63). Verimpex zet meer dan ooit in op circulaire producten, waar er geen afval meer is. Dat gebeurt met modulaire matten, waarvan onderdelen snel vervangen kunnen worden. Ze worden geproduceerd met textiel van garen dat steeds opnieuw versmolten en gebruikt kan worden. “Ik ben altijd verbaasd dat ondernemers niet bezig zijn met het zoeken naar duurzaamheid”, zegt Bruno D’hont. “Ik ga ervan uit dat onze grondstoffen binnenkort op zijn. Zelfs de aanvoer van 5000 oude vliegtuigbanden per jaar is eindig. Omdat wij nu al duurzame oplossingen hebben, bouwen wij een grote voorsprong uit.”

Er werken 35 mensen in Brugge. In 2017 boekte Verimpex 5,5 miljoen euro omzet, waarvan 60 procent in Europese landen buiten België. D’hont wil de omzet tegen 2030 verdubbelen. Daarvoor investeert het bedrijf de komende jaren fors in marketing en bouwt het zijn netwerk van verdelers in het buitenland verder uit. “Tijdens het staatsbezoek van koning Filip in maart 2018 zijn we officieel gestart met Verimpex Canada. De gesprekken met onze lokale partner over onze eerste assemblagelijn lopen goed.”

1 5000 VLIEGTUIGBANDEN - De opvallendste grondstof voor de deurmatten van Verimpex ligt buiten op een grote hoop. Elke maand levert een vrachtwagen oude vliegtuigbanden af voor de productie van de Tireguard-mat. Andere grondstoffen probeert Verimpex steeds meer in eigen huis te produceren. Het nam verschillende activiteiten over van grondstofleveranciers die de deuren sloten.
1 5000 VLIEGTUIGBANDEN – De opvallendste grondstof voor de deurmatten van Verimpex ligt buiten op een grote hoop. Elke maand levert een vrachtwagen oude vliegtuigbanden af voor de productie van de Tireguard-mat. Andere grondstoffen probeert Verimpex steeds meer in eigen huis te produceren. Het nam verschillende activiteiten over van grondstofleveranciers die de deuren sloten.© WOUTER RAMOENS
2 VERSNIJDEN EN UITRAFELEN - De vliegtuigbanden worden versneden in stroken, goed voor 100.000 meter repen per jaar. De vezels die de band sterk maakten, komen vrij als de machines een millimeter rubber afschrapen. Daarna worden ze uiteengerafeld, om er de vochtopslorpende toplaag van de mat mee te maken.
2 VERSNIJDEN EN UITRAFELEN – De vliegtuigbanden worden versneden in stroken, goed voor 100.000 meter repen per jaar. De vezels die de band sterk maakten, komen vrij als de machines een millimeter rubber afschrapen. Daarna worden ze uiteengerafeld, om er de vochtopslorpende toplaag van de mat mee te maken.© WOUTER RAMOENS
3 DUURZAAM GAREN WEVEN - Voor de textielmatten heeft Verimpex vier machines uit de jaren zestig overgenomen van een textielleverancier. Ze doen prima hun werk. Is er iets defect, dan volstaat het de tandwielen te vervangen. Ze waren heel snel na de installatie operationeel, wat met hoogtechnologische machines nooit gelukt zou zijn. Jaarlijks weven ze 300.000 meter ecologisch textiel.
3 DUURZAAM GAREN WEVEN – Voor de textielmatten heeft Verimpex vier machines uit de jaren zestig overgenomen van een textielleverancier. Ze doen prima hun werk. Is er iets defect, dan volstaat het de tandwielen te vervangen. Ze waren heel snel na de installatie operationeel, wat met hoogtechnologische machines nooit gelukt zou zijn. Jaarlijks weven ze 300.000 meter ecologisch textiel.© WOUTER RAMOENS
4 BASISPROFIELEN - Aluminiumprofielen zijn de basis van elke vloermat. De manier waarop ze worden bevestigd, bepaalt de tussenruimtes om vocht en vuil af te voeren. De profielen worden versneden op maat. De machine prikt om de 38 millimeter gaatjes voor staaldraden.
4 BASISPROFIELEN – Aluminiumprofielen zijn de basis van elke vloermat. De manier waarop ze worden bevestigd, bepaalt de tussenruimtes om vocht en vuil af te voeren. De profielen worden versneden op maat. De machine prikt om de 38 millimeter gaatjes voor staaldraden.© WOUTER RAMOENS
5 VEEL HANDWERK - De afmetingen van de mat worden bij de klant met lasers tot op de millimeter nauwkeurig opgemeten. In de productie legt een arbeider de profielen naast elkaar volgens het plan. Voor een oprolbare mat bevestigt hij de profielen aan elkaar en brengt vijsjes in voor de eindafwerking.
5 VEEL HANDWERK – De afmetingen van de mat worden bij de klant met lasers tot op de millimeter nauwkeurig opgemeten. In de productie legt een arbeider de profielen naast elkaar volgens het plan. Voor een oprolbare mat bevestigt hij de profielen aan elkaar en brengt vijsjes in voor de eindafwerking.© WOUTER RAMOENS
6 REPEN VERSNIJDEN - De textielbanden krijgen een coating aan de onderkant, zodat ze gemakkelijk tien jaar stevig op hun plaats blijven zitten in het profiel. Het versnijden van repen en het prikken van gaten voor staalkabels die het geheel aan elkaar houden, gebeurt zo veel mogelijk automatisch.
6 REPEN VERSNIJDEN – De textielbanden krijgen een coating aan de onderkant, zodat ze gemakkelijk tien jaar stevig op hun plaats blijven zitten in het profiel. Het versnijden van repen en het prikken van gaten voor staalkabels die het geheel aan elkaar houden, gebeurt zo veel mogelijk automatisch.© WOUTER RAMOENS
7 2,5 VOETBALVELDEN GROOT - Reep per reep schuiven arbeiders op legtafels het textiel of het rubber in de aluminium profielen. Ze produceren een paar tientallen matten per dag, goed voor een oppervlakte van meer dan 15.000 vierkante meter, of 2,5 voetbalvelden per jaar. Slechts 1 procent van de verkochte matten heeft een standaardafmeting.
7 2,5 VOETBALVELDEN GROOT – Reep per reep schuiven arbeiders op legtafels het textiel of het rubber in de aluminium profielen. Ze produceren een paar tientallen matten per dag, goed voor een oppervlakte van meer dan 15.000 vierkante meter, of 2,5 voetbalvelden per jaar. Slechts 1 procent van de verkochte matten heeft een standaardafmeting.© WOUTER RAMOENS
8 PUZZEL OP DE VLOER - Efficiëntie en nauwkeurigheid zijn voorwaarden om de vaak complexe projecten snel te realiseren. Zo liggen grotere matten, tot soms meer dan 100 vierkante meter voor bijvoorbeeld draaideuren en inkomhallen, als een puzzel op de ateliervloer. Weinig klanten beseffen hoeveel handenarbeid nodig was om hun mat te maken.
8 PUZZEL OP DE VLOER – Efficiëntie en nauwkeurigheid zijn voorwaarden om de vaak complexe projecten snel te realiseren. Zo liggen grotere matten, tot soms meer dan 100 vierkante meter voor bijvoorbeeld draaideuren en inkomhallen, als een puzzel op de ateliervloer. Weinig klanten beseffen hoeveel handenarbeid nodig was om hun mat te maken.© WOUTER RAMOENS
Voeten vegen op een vliegtuigband

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content